Nu känns det faktiskt som att sommaren är slut. I dag har vi riktigt regn- och ruskväder här där jag bor. Blir nog ingen längre promenad i dag skulle jag tro.

Vi går i stället över till en utflykt vi gjorde på semestern när min ena syster besökte oss i stugan. Vi åkte nämligen iväg till Österlen över dagen, några år sedan jag och C var där och min syster hade inte besökt Österlen tidigare. Från början hade vi tänkt ett besök hos Karl-Fredrik men där var fullbokat när vi försökte boka så det får väl kanske bli en annan gång.

(null)

Vi åkte i alla fall hemifrån tidigt för att hinna med så mycket som möjligt. Efter att vi först stannat och fikat blev första stoppet här, i Vitemölla. Jag tycker det ser så fint ut här, Vitemölla badhotell. Tänk att sitta på den glasverandan och äta sin frukost eller middag med utsikt över havet. Nu tror jag faktisktt inte det serveras någon mat här utan om jag fattar det rätt hyr man ut lägenheter i annexet som ligger vid sidan om.

Vi for sedan vidare till Baskemölla som ligger någon halvmil utan Simrishamn. Här var jag och C för cirka 15 år sedan då det fanns ett Bed & Breakfast här. Vi bodde då i det som var den gamla mjölkaffären, den lilla byggnaden som syns ovan. I den stora byggnaden finns nu en keramiker, Elisabeth Palm som gör massa fina saker. Jag har sett henne vara med både hos Ernst och Mandelmanns.

Därefter åkte vi in till Simrishamn där vi åt lunch. Massa folk här liksom det varit på i stort sett alla ställen vi besökt den här sommaren.

(null)

Här är vi uppe vid Ale Stenar. På vägen upp gick vi förbi en trädgård där jag såg de hade blåregn. Den blommar ju inte nu men jag fick med mig några fröbaljor hem. Tänker göra ett nytt försök att få dem växa. Den som har följt mig kanske kommer ihåg att jag hade med mig några fröbaljor hem från Frankrike och att det faktiskt började växa nere i stugan. Tyvärr fick den stå kvar ute i kruka när vi åkte hem och hade vissnat ner totalt när vi kom tillbaka. Ska försöka sköta om den lite bättre denna gången.

Löderup

Här är vi vid Sandhammaren, som har ett så härligt ljus.

Ja det var lite av det vi besökte under en dag på Österlen. Nästa gång får vi nog övernatta för det finns ju fler fina saker här man vill besöka.