En drömresa för mig är att kunna åka tåg med Orientexpressen, helst då från London till Istanbul som är den klassiska sträckan. Faktum är att jag faktiskt åkt med de gamla vagnarna mellan Wien och Budapest en gång i tiden när vi tågluffade. Jag minns inte riktigt hur det såg ut i vagnarna mer än att jag kommer ihåg restaurangvagnen där vi satt och borden hade vita dukar och blommor i vaser. Så brukade det annars inte se ut på tågen så det reagerade jag på. Hittar tyvärr inga foton från den resan i mina gamla album men dagboken har jag kvar. 

I senaste numret av Gods & Gårdar  finns det med ett reportage om Orientexpressen som jag ivrigt började läsa. 

(null)


(null)

(null)

 Bilder från Gods & Gårdar, foto: Belmond och Aman, Peter Hanneberg.

Reportern åkte mellan Venedig och Paris, en resa på ungefär ett dygn till en kostnad på cirka 44 000 kronor men då ingår mat och dryck. Lite väl häftigt för min kassa men drömma kan man ju alltid få göra. Och den dagen pengarna kommit in på kontot bokar jag nog en resa haha 😆 

Tills dess ska jag kolla filmen Mordet på Orientexpressen igen  och sen blir det nog några kapitel i min bok om tåg och mat i Italien. 

(null)




Liknande inlägg

1 kommentarer

Heléna

03 Oct 2023 17:13

Jag skulle också vilja göra den gamla klassiska resan med Orientexpressen, men jag måste nog se till att öka på mina inkomster innan det blir möjligt. Tur att det är gratis att drömma sig bort i alla fall. Kram 🤗🩷🩷🩷

Svar: Ja det är tur att drömmarna är gratis 😍. Jag funderar på om man kanske kan åka tågresan på vanligt sätt med interrail utan all lyx, får nog kolla det i stället. Ha det så bra 🤗😍
Casa Loda

Kommentera

Publiceras ej