Precis kommit hem från en promenad och det var varmare än jag trodde. Medans jag coolar ner passar jag på att göra ett inlägg. 

(null)


En mulen dag kunde jag inte låta bli att köpa med mig några solrosor hem från matbutiken. 
De piggar upp den allra mörka och regnigaste dagen. 

(null)

Jag gillar den här utsikten, blev så nöjd med bokhyllorna. Det är ju fem stycken som är satta kant i kant.

(null)
  
På fredagkvällen kom C:s barndomsvän och hans fru som vi inte har träffat sedan pandemin precis börjat. Det blev ett glas vin här hemma innan vi gick vidare till en tapasrestaurang i närheten av där vi bor. Så gott det var! Första gången vi åt tapas där men dagtid äter vi lunch där men då är det husmanskost.
Men tillbaka till tapasen. Först delade vi alla fyra på en ost- och charkbricka. Så synd att jag missade att ta ett foto på den, det var så fint upplagt och var verkligen läcker. Ovan är det min tallrik. Manchegoost som jag älskar, nocellaraoliver som är mina favoriter, kroketter fyllda med skinka och fläskfilé marinerad i lime och basilika. Jag drack rödvin till och det var så gott. Jag har inte druckit något på 7 veckor (!) pga medicinen jag äter mot proppen. Det är ju inte förbjudet att ta ett glas men det har inte lockat, så till god mat var det nu lite extra gott.

(null)


Här ovan är C:s tallrik, även här kroketter, kycklingspett , dadlar och bacon. Friterad getost och rödbetor med honung och valnötter. Till det drack han en spansk öl som vi inte hört talas om tidigare. Det visade sig också att den var på 70 cl och serverades i kylhink, en XL öl alltså.

På lördagskvällen var vi inbjudna till grannen som är kock. Han bjöd på 3-rättersmiddag och det var så gott alltihop. Förrätten var stuvade kantareller i krispig isbergssallad. Huvudrätt bergtunga, potatis och en ljuvlig vitvinssås. Och till slut jordgubbar på en marängtårta. Och den här kvällen blev det ett glas vitt.
Så mycket god mat det blev den här helgen!

På söndagen var det fotbollscup där ett bonusbarnbarn spelade. Vi laddade med paraply och regnkläder efter att ha kollat vädret men efter första matchen sprack det upp och det slutade med strålande sol i stället. Fin avslutning på helgen ☀️

(null)


Liknande inlägg

1 kommentarer

Heléna

22 Aug 2023 17:24

Så fint det blev i bokhyllan - känner igen en hel del av böckerna från min egen bokhylla 😊
Oj så mycket god mat! Jag älskar tapas i alla dess former och manchegoost är en av favoriterna på tapasbordet! Så skönt att solen behagade komma fram när ni var på fotbollscupen!
Hoppas du får en riktigt fin kväll! Jag ska strax ut på en kvällspromenad. Kramar 🤗❤️

Svar: Ja det blev mycket god mat i helgen! Och tapas är rätt mysigt att äta och att man kan dela på rätterna också. Här har vi det mulet i dag men är ändå skönt ute. Hoppas du får en fin kväll 🤗😍
Casa Loda

Kommentera

Publiceras ej