Vet inte hur många gånger jag sagt det nu men nu ska det banne mig bli av. Och jag har bestämt mig för att byta bloggportal och blogga här på  blogg.se. Så nu hittar ni mig här alltså, casaloda.blogg.se. Välkommen hit!
 
Och var ska man börja? Jag tror nog vi kör på lite bilder från vår senaste resa i början på oktober när vi flög till Nice och sedan tog tåget vidare till Italien, både vid havet och uppe i vindistrikten i norra Italien höll vi till. 
 
(null)

 
Tidig söndagmorgon väntar vi in tåget till Italien, så härlig känsla i början på semestern och alla förväntningar man har. Att åka tåg längs med rivieran måste jag säga var en riktig höjdpunkt. 
 
 
Tåget går längs med havet hela vägen och här på morgonen när solen precis gått upp var det fantastiskt vackert. 
 
 
Vi hoppade av i Savona där vi bokat på Mare Hotel som låg precis vid stranden. Vi hade tillgång till solstolarna och även de här fina badhytterna i fina pastellfärger. 
 
 
 
(null)
 
Vi bodde här en natt och dagen efter hämtade vi vår hyrbil och åkte upp mot vindistrikten, vi skulle bo i Serralunga d' Alba där vi bokat några nätter. Så fantastiskt vackert det är här! Vindruvor som växte överallt. Och så mycket god mat och gott vin så man tror inte det är sant. Jag är väldigt förtjust i Vitello tonnato och så fort jag ser det på menyn så beställer jag in. Tunna skivor av kalvkött och en tonfiskkräm på, kanske låter konstigt men övriga i sällskapet jag åkte med verkade gilla det också. Överhuvudtaget är det mycket kalvkött som gäller i Italien förresten, och pasta förstås. Här uppe i norra Italien fanns också en speciell typ av pasta som jag inte kan komma på namnet på just nu men som vi också prövade. 
 
(null)
 
(null)
 
 
 
 
(null)
 
På den här lilla restaurangen hade vi bokat bord en kväll och tur var det för många hade hittat hit. Här åt jag mitt livs första burrata som jag varit väldigt nyfiken på, en krämig mozzarella med grädde inuti med olivolja, svartpeppar, flingsalt, tomater och basilika, gud så gott!
 
 
 
(null)
 
Vi gjorde också en utflykt till det svenskägda hotellet Villa La Madonna som varit en dröm för mig att besöka, det tänkte jag skriva mer om i ett annat inlägg.
 
 
 
(null)
 
Första kvällen på hotellet uppe bland vingårdarna, Tota Virginia. Utsikten här var magisk i solnedgången och alla dessa vinfält.
 
(null)
 
 
 En resa att minnas med mycket god mat och dryck och nya upptäckter. Förra året samma tid var vi i Frankrike och bodde då på La Belle Vue och åkte sedan vidare med tåg till Barcelona. Mer om den resankan man läsa här. Även det var ju en fantastisk resa på alla sätt. 
 
Och är du nyfiken att läsa min gamla blogg hittar du den här.
 
Och är det något som inte fungerar här på min nya blogg så lämna gärna en kommentar. Har haft lite problem att få bilderna där jag vill ha dem men det kommer nog att ge sig så småningom.
 
Ha det gott!
 
(null)
 
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej