Annandagen och påsken 2020 börjar  närma sig sitt slut. En annorlunda påsk för många runt om i världen kan jag tänka mig. Vi har trots allt haft det bra med fint väder och mycket god mat. Just i dag är det dock lite kallt och blåsigt och man vill helst inte sticka ut näsan.
 
Jag har tänkt tillbaka på några tidigare påskar som jag firat med mamma i Italien, närmare bestämt Bellagio som ligger vid Comosjön i norra Italien. Förmodligen den vackraste plats jag varit på. Vi har som sagt varit där vid påsktid i april och då blommar både rhododendron och azalea så fint och även blåregnet. 
 
Det lär ju dröja ett  tag inan vi kan resa utomlands igen, så jag tänkte att jag kanske kan visa lite bilder från tidigare resor jag gjort. Så vi börjar väl i dag med lite foton från Bellagio. Just norra Italien är ju hårt drabbat av coronaviruset tyvärr och det lär ju dröja ett tag till vi kan åka hit igen.
 
 
 
 Comosjön
 
 
 
 
 Här blommar blåregnet vid Comosjön
 
 
 
 Här har vi bott båda gångerna, Hotel Excelsior Splendide, ett hotell i Art Nouveaustil och en stil som jag gillar. En aning slitet kanske så vida de inte har renoverat på senare år.  Vi har bott i rummet i mitten med balkong och jag kan ju säga att utsikten är strålande.  Och maten på restaurangen var fantastisk god. Vi hade halvpension och åt trerättersmiddag på kvällarna. Och just i påsktider var det lite extra mycket mat, som jag aldrig hade haft chans att smaka på annars. 
 
 
 
 
 En bit från centrum i Bellagio ligger Villa Melzi där det finns en fantastisk trädgård, där som sagt både rhododendron och azalean blommar i april. Och där finns också det här lusthuset som är ganska fotovänligt. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Här uppe bland alptopparna är det fortfarande snö 
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 

Man kan också promenera till en liten fiskeby som heter Pescallo, ser nästan ut som en liten sagoby. Det har alltid varit så lugnt de gångerna vi gått igenom här så man tror knappt att någon bor här.  
 
 
 
 
 
Här är vi tillbaka i Bellagio igen
 
 
 Avslutar med lite blomster från Villa Carlotta, en annan trädgård vi besökt. 
 
För övrigt har det varit ganska lugnt i Bellagio, även vid påsken. Familjen Kennedy brukade semestra här på 1960-talet och då var det säkert lite mer action här. Vissa caféer och barer ser fortfarande ut som det gjorde på 1960-talet inredningsmässigt, och det gillade jag.
 
Man kan ta sig till Bellagio på flera olika sätt. Första gången flög vi till Milano och fortsatte sedan  med buss för att till slut ta färja till Bellagio. Andra gången flög vi till Bergamo, tog tåg till Lecco och sedan avslutade vi med buss och på hemvägen blev det färja till Lecco och sedan tåg till Bergamo. Och sedan kan man ju naturligtvis även bila eller ta tåg till Comosjön. 
 
Det är ju faktiskt 12 år sedan jag var här senast så när den här skiten är över så hoppas jag att jag kan återvända hit igen, eller vad säger ni?
 
 
 
bellagio,,

Liknande inlägg

2 kommentarer

Lena

13 Apr 2020 17:16

Dit ska jag åka någon gång!

Svar: Jaaa, måste upplevas!
Casa Loda

Lena

13 Apr 2020 17:21

Dit ska jag åka någon gång!

Kommentera

Publiceras ej