Att man tycker om mat det går ju inte att komma ifrån. Det är väl så att smaklökarna har utvecklats när man blir äldre och man uppskattar smaker på ett annat sätt. Har tagit lite bilder på vad vi ätit den senaste tiden, kanske något man kan bli sugen på?
 
Vi börjar med den italienska rätten Saltimbocca, eller Saltimbocca alla Romana som den väl egentligen heter. Saltimbocca som betyder "hoppa in i munnen" just för att det är så gott. Ingredienserna är innanlår av kalvkött, prosciutto, salvia och en liten skvätt vitt vin. Det svåraste med att göra den här rätten är nog att hitta kalvköttet. Här i staden där jag bor har jag hittat det någon gång på Ica Maxi. Vi brukar oftast köpa det när vi är nere i stugan där det finns lite större och bättre sortiment. Till detta är det vanligt att man serverar klyftpotatis och smörstekt spenat. 
 
 
(null)
 
 
Det finns flera varianter på receptet om man googlar och som Paolo Roberto säger, en mjöl- och en inte mjölskola. Jag har kört på hans recept på Youtube (med mjöl) och det blir väldigt bra tycker jag. Jag som är såsälskare i vanliga fall saknar det inte det minsta i den här rätten, det blir så mycket goda smaker utav vinet bland annat. Har ni inte ätit det innan tycker jag ni ska testa! Man får ju göra det själv för det inte lätt att hitta på italienska restauranger i Sverige precis. 
 
 
Ängamat
Jag åt mycket soppa som barn och det gör jag fortfarande, finns så mycket goda soppor att välja på och vi äter det minst en gång i veckan. Ängamat är ett riktigt barndomsminne!
 
Den här soppan gjorde jag förra veckan när vi var nere i stugan. Jag tog de ingredienser vi hade hemma  som man ser på bilden + gröna ärtor, gräslök + 8 dl grönsaksbuljong och 5 dl mjölk. 
 
(null)
 
 
 
(null)
 
Om soppan ser lite grå ut beror det på att jag hade rödlök i, hade bara en liten gul lök så jag ville lägga till lite till. Men det har ingen betydelse för smaken. 
 
 
Pappardelle med svartkål, kantareller, syrad grädde
 
Den här rätten har jag gjort flera gånger, så gott. Receptet kommer från Sofia Wood och det är också något jag rekommenderar. Så gott med burrata till också, och rödvin förstås!
 
 
(null)
 
 
 
 Dillkött 
 
Det är också något vi äter emellanåt, här ska det också vara kalvkött om man hittar det. Jag gör enligt receptet i min gamla kokbok och det brukar bli bra. 
 
(null)
 
(null)
 
 
Lax och Potatis Royale
 
(null)
 
Det här är inte något jag gjort själv, det åt vi på Strandpensionatet i Skummeslöv för några veckor sedan. Potatis Royale har jag faktiskt inte ätit förut men det här var så gott så jag visar en bild på det också med lax, svartkål, gulbeta och sås med forellrom.
 
 Yepp, nu är det nästan så jag blev lite hungrig! Får se vad man hittar på i kväll. Hoppas ni blev intresserade av att laga något av det här.
 
Trevlig kväll!
 
 
 
 
 
dillkött, pappardelle, saltimbocca, ängamat,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej