I går morse åkte vi hem från stugan efter att ha varit där i 5 dagar och firat påsk. Skönt att vara ledig och vädret har ju också varit med oss. Strålande sol hela tiden men ändå lite kyligt i luften som det kan bli nere vid kusten på våren. 
 
 
(null)
 
Vi hade bjudit ner lite vänner för att fira påsken med oss men tyvärr var det ett par som inte kunde komma. Jag dukade därför till 4 personer och blev så nöjd med den här solgula duken som ju inte bara passar till påsk. Duken har jag köpt hos Ann-Tikt och sånt som ligger inte så långt från vår stuga. Tallrikarna är nya här i stugan. De köpte mina föräldrar när de gifte sig och det är ju ett barndomsminne för mig. De blev riktigt fina sedan jag diskat dem i maskin, var väl första gången haha. Äggahönan kommer från min farmor och är också ny i stugan. 
 
Vi passade också på att sätta bordet på andra hållet och det blev så mycket bättre. Nu kommer vi ha en iläggsskiva i för jämnan tror jag. 
 
 
(null)
 
  (null)
 
 
 
(null)
 
Vasen och hästen Rimini Blu och lite ägg blir också lite påskpynt. 
 
 
(null)
 
På långfredagen tände vi ett ljus för min pappa som gick bort i slutet på februari. Han skulle fyllt 90 år på fredagen men så blev det alltså inte. 
 
(null)
 
 
En kruka med påsklilja och pärlhyacinter för att hälsa välkommen!
 
Så mycket god mat vi ätit denna påsken och som jag totalt missat att ta bilder på. Långfredagen åt vi påskbuffé på Mat och Möten i Båstad. Påskaftons lunch blev det både det traditionella med Janssons, köttbullar, ägghalvor, sill och lite rökt lax. Jag hade också gjort krustader med parmesankräm, Sofia Woods chèvre- och sparristarte, burrata med avokado och stenbitsrom så det blev lite nytt på påskbordet också. På kvällen hade vi en förrätt med kallrökt lax, gurka, stekt kavring, rödlök och smetana. Så fräscht! Sen grillade vi laxsida med potatis och örtsås. Till avslutning gjorde väninnan en dessert med grädde och Dolce de leche med blåbär. Så gott alltihopa!
 
Jag återkommer med recepten på de "nya" rätterna, kan vara bra att ha dem här också. 
 
Tack för i dag, vi hörs och ses!

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej