I dag tänkte jag att vi besöker Mölle, dit vi brukar åka ett par gånger varje sommar. Det blir ju ofta besök i Höganäs och därifrån är det ju inte så långt till Mölle. Mölle som är en klassisk badort sedan början av 1900-talet. Tänk att det gick tåg från både Berlin, Paris och London när järnvägen var klar 1910. Det var här kvinnor och män kunde bada tillsammans i Ransviksbadet och poserade i sina randiga baddräkter, som blev känt i hela Europa. 
 
 
(null)
 
 
Längst där uppe ligger Grand Hotel, där jag kan man tänka mig att checka in någon dag. 
 
 
(null)
 
Trots en väldigt mulen dag kan man förstå hur utsikten är här uppifrån. I matsalen är taket dekorerat med handmålade snäckor och fiskar, så häftigt tycker jag. 
 
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Här nedan ser vi Hotell Kullaberg, som är beläget nere vid vattnet. Vi har varit och ätit här någon gång och jag har ju naturligtvis varit inne och kikat på hotellet också. Jag gillar ju att titta in på hotell och inspireras av miljöerna. 
 
 
(null)
 
 
 
 
Den här baren i bambu har funnits på Mölle Krukmakeri, så häftig. Här finns ju både, café, restaurang och krukmaker. Jag har skrivit mer om detta på gamla bloggen.  
 
 
Villa Italienborg som är byggt i röda och vita eternitplattor, så häftigt. 
 
(null)
 
Här är en bild jag plåtat från min fina bok Klassiska semesterorter i Europa av Maria och Johan Kindblom. Jag har skrivit om den förut tror jag, där jag beskrev att jag skulle bocka av alla de här resmålen. Mölle är det första resmålet, Skagen är det andra och de ställena har jag ju besökt. Det var ju även i den här boken jag hittade till Bellagio, som jag också skrivit om tidigare.  Några fler ställen från boken har jag besökt men det finns många fler kvar, bland annat hade vi tankar på Biarritz och San Sebastián i höst. Nu bokade vi ju en resa till Italien i stället i september som vi förmodligen inte kan åka på. 
 
Ser ni förresten vad träd och buskar växt upp på min bild jämfört med i boken. Jag tog min egna bild 2017 tror jag men när jag besökte Mölle förra sommaren var det ansat rätt rejält igen. 
 
 
Turisthotellet, också ett klassiskt badhotell men som jag tror numera är bostadsrätter. 
 

Här är vi tillbaka i mysiga Krukmakeriet igen, väldigt goda pizzor här kan jag säga. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ett annat populärt ställe är ju Brandstationen som också drivs av Grand Hotell i Mölle. Hittar ingen egen bild därifrån nu så bilden har jag lånat från deras Facebook.Har bara varit inne och kikat här så jag kan inte ge något omdöme. 
 

 
Ja det var litegrann från Mölle, hoppas ni har fått lite tips inför sommarens resor och utflykter. 
 
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej